söndag 7 april 2013

Boeuf Borguignon

Idag blev det Boeuf Borguignon till middag. Har ätit det många gånger men aldrig själv gjort det. Jag tittat runt lite för att hitta inspiration och utgick från ett recept som jag hittade från Per Moberg. Det blev så himla gott. Jag lätt köttet koka i två och en halv timme. Det blev väldigt mört och fint.


Så här gjorde jag:

1 1/2 kg grytbitar av högrev.
150  g sidfläsk
1 pkt bacon
300 g championer
200 g små steklökar
3 st vitlöks klyftor
2 msk mjöl
2 lagerblad
1 knippe persilja
1 knippe timjan
salt och peppar
5 dl rödvin
3 dl vatten
1 köttbuljong
smör till stekning

Skör baconen i bitar och championerna i kvartar. Stek dem i pannan tills de är klara. Ta upp dem och lägg dem åt sidan.
Bryn köttet. Skalla löken och skär sidfläsket i små bitar. Tillsätt till köttet och stek allt ihop. Pudra över mjölet. Tillsätt vinet och vattnet så att det täcker köttet. Smula i köttbuljongen, tillsätt lagerblad, persilja, timjan och pressa i vitlöken. Salta och peppra.
Lått allt små puttra i minst en och en halv timme. Känn på köttet och när det är tillräckligt mört så är det klart. Tillsätt den stekta baconen och championerna. Låta allt puttra i tio minuter till.

Jag serverade den goda grytan med pressad potatis. Vinet jag använde och drack till fick bli ett av Mobergs vin, dagen till ära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar