måndag 1 april 2013

Påskhelgen

Påskhelgen gick fort. påskafton och påskadagen var jag och barnen hos mormor och morfar med respektive. Maken jobbade hela helgen. I lördags åt vi en stor påskbuffe. Vi hade sill, lax, ägg, köttbullar, prinskorv och Janssonsfrestelse. Jag bidrog med att köpa sillen och göra en laxtårta.

 
 
Så här gjorde jag min laxtårta:
 
200 g kavring
75 g smör
4 st gelatinblad
200 g rökt lax
250 g kvarg
200 g Philadelphia ost
2 dl creme fraich
1/2 dl färsk gräslök
1/2 dl rödlök
1 pressad vitlök
1 krm peppar
1/2 lime
 
Mixa kavringen och blanda med smält smör. Tryck ut brödet i botten av en form med avtagbara kanter. Ställ i kylen.
Lägg gelatinbladen i vatten.
Skär laxen i småbitar. Hack gräslök och rödlök. Blanda laxen, creme fraich, kvarg och Philadelphia och löken. Tillsätt vitlök, peppar och saften av limen. Smaka av och krydda eventuellt mer.
Smält gelatinbladen på svag värme. Häll sakta i gelatinet i laxröran och rör hela tiden. Häll röran över brödet. Ställ i kylskåp minst 4 timmar.
 
Dessa två söta påskkärringar fick jag fira påsk med :)
 
 
 
Hoppas ni alla haft en underbar påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar